مشاهده پست های بی پاسخ | مشاهده موضوعهای فعال تاریخ امروز 21 آگوست 2014, 04:51



پاسخ به موضوع  [ 8 پست ]  برو به صفحه قبلی  1, 2
 اثر بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان 
نویسنده پیام
آواتار کاربر

عضو: 24 نوامبر 2007, 20:39
پست ها: 552
آدرس: تهران
پست Re: اثر بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان
نگاهی به تاثیر بازیهای رایانه‌یی بر کودکان و نوجوانان

تاثیر بازیهای رایانه‌یی و بازیهایی که با ابزار دیگر و استفاده از تلویزیون صورت می‌گیرد بر روی کودکان و نوجوانان به یکی از موضوعات مورد توجه خانواده‌ها و متخصصان تبدیل شده است.

هر روز بر تعداد مراکزی که‌کودکان ونوجوانان می‌توانند در آنها به بازیهای رایانه‌یی بپردازند و همچنین مراکز عرضه ابزار موردنیاز این بازیها افزوده می‌شود و کودکان و نوجوانان بیشتری جذب این نوع بازیها می‌شوند.

گرایش به این بازیها علل متفاوتی دارد که شاید یکی از آنها نبود فضای مناسب برای بازی بچه‌هاست و کودکان امروز به جای فوتبال بازی در زمین، روی صفحه تلویزیون و مانیتور فوتبال بازی می‌کنند.

محققان و کارشناسان باآنکه بر تاثیر بازیهای رایانه‌یی بر رفتار خشونت آمیز کودکان و نوجوانان صحه گذاشته‌اند، می‌گویند: نباید تنها آثار منفی بازیهای رایانه‌یی مطرح شود، زیرا بازیهای رایانه‌یی می‌تواند آثار مثبت اجتماعی نیز بر روی افراد داشته باشد.

"امیر صادقی" مدیر یک مرکز بازی رایانه‌یی(گیم نت)در اصفهان گفت: استقبال بچه‌ها از بازیهای رایانه‌یی در زمان حاضر بیشتر شامل بازیهای " فیفا " ، " وارکرا" و "جنرال " است.

وی خاطرنشان کرد: محیط گیم نت‌ها محیطی دوستانه و امن است و بر روی بازیهایی که ارایه می‌شود، نیز از سوی اتحادیه مربوطه نظارت صورت می‌گیرد.

به گفته وی، علاوه بر نظارت روی گیم‌نت‌ها ،اتحادیه بر روی مراکز فروش نیز نظارت دارد و از ارایه بازیهایی که باعث خشونت شود و یا غیرمجاز باشد ، جلوگیری به عمل می‌آید.

وی با اشاره به اینکه محتوای بازیها یا جنبه سرگرمی دارد یا فکری است، افزود:محتوای بازی "فیفا"، فوتبال و برگزاری بازیهای جام جهانی و محتوای دو بازی " وارکرا" و" جنرال" ، فکری است.

پایگاه اینترنتی ‪ BBC‬از قول پروفسور " مارک گریفیت " استاد دانشگاه ناتینگهام نوشته است: بازیهای رایانه‌یی برای کودکانی که تحت درمانهای سخت و دردناک قرار می‌گیرند، خالی از فایده نیست.

وی خاطرنشان کرد:علاوه براین، بازیهای رایانه‌یی به کودکانی که از اختلالات روان شخصیتی رنج می‌برند، در کسب مهارتهای اجتماعی کمک می‌کند.

وی اظهار داشت:بازیهای خشن مانند فیلمهای خشن موجب بروز رفتارهای تهاجمی در این کودکان می‌شود.

پروفسور گریفیت تاکید کرد: امروزه کلیه نظراتی که درباره بازیهای رایانه‌یی اظهار می‌شود، منفی است اما قرار نیست کلیه آثار منفی اجتماع ذکر شده برای این بازیها روی افراد اعمال شود،بلکه می‌توان نتایج مثبتی را نیز از آنها انتظار داشت.

"علیرضا نریمانی" یک کارشناس روانشناسی گفت: تعداد بازیهای رایانه‌یی و مراکز بازیهای رایانه‌یی با عنوان " گیم نت " در حال افزایش است.

وی اظهار داشت:درحالی که روی بازیهای رایانه‌یی هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد ، اشتیاق جوانان و نوجوانان به این بازیها در حال افزایش است.

وی گفت: بازیهای رایانه‌یی می‌تواند بر روی سلامت کودکان و نوجوانان تاثیر- گذار باشد.

به گفته وی، این بازیها سبب جذب شدید کودک و نوجوان به خود، اتلاف بخش عظیمی از وقت کودک و نوجوان،انزواطلبی،محدودکردن فعالیت‌های متعارف کودکان و نوجوان ازجمله درس و مشق مدرسه،عدم انجام فعالیتهای متعدد اجتماعی سالم نظیر ورزش ، تغذیه و خواب مناسب و در نهایت معتاد شدن به رایانه را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: در استفاده از رایانه علاوه بر جنبه‌های تفریحی ، سرگرمی و بازی باید به جنبه‌های آموزشی نیز توجه شود.

این کارشناس افزود: در کشور ما استفاده از رایانه در میان کودکان و نوجوانان جنبه سرگرمی دارد در حالیکه در کشورهای دیگر از رایانه برای اهداف آموزشی مدارس و حتی درخواست تلکیف و یا برگزاری امتحان استفاده می‌شود.

دکتر"حمید طاهرنشاط دوست " مدیر گروه دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان نیز عقیده دارد: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد،بازیهای کامپیوتری، تماشای تلویزیون و هر چیز شبیه به اینها که تا یک حد متعادل صورت گیرد، مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی تحقق پیدا می‌کند که بازیهای رایانه‌یی در محیطی سالم و امن بدور از آلودگی‌های محیطی صورت پذیرد.

وی اظهار داشت:استفاده از بازیهای رایانه‌یی در تعطیلات تابستان در حد یک تا دو ساعت در روز ایرادی ندارد، ولی در فصل مدارس بچه‌ها باید کمتر به بازیهای رایانه‌یی بپردازند.

به گفته وی، استفاده بیش از حد از بازیهای رایانه‌یی نوعی وابستگی ایجاد می‌کند که منجر به خستگی، کسالت بیش از حد ، افسردگی، بی‌اشتهایی، کندی کلامی و اختلال حرکتی می‌شود.

وی اظهار داشت: محتوای برخی از بازیها ممکن است خشونت و بد رفتاری را به دنبال داشته باشد که این مساله، نظارت اتحادیه بازیهای رایانه‌یی ، اداره ارشاد و مراکز فرهنگی را می‌طلبد.

این استاد دانشگاه یادآور شد:با توجه به تهاجم فرهنگی و تخریب نسل جوان از سوی سازمانهای جاسوسی، باید روی ارایه برخی از بازیهای رایانه‌یی فاقد ارزش سرگرمی که به‌دنبال خود رفتارهای ضداخلاقی به همراه می‌آورد،نظارت شود.

"فرشاد جعفریان" عضو هیات مدیریه اتحادیه رایانه استان اصفهان گفت: در زمان حاضر ‪ ۲۱۲‬مرکز "گیم نت " دارای پروانه کسب و یا در حال تکمیل مدارک برای گرفتن پروانه کسب در اصفهان وجود دارد.

وی یادآور شد: کلیه مراکز بازی‌های ریانه‌یی تحت نظارت اتحادیه، اداره ارشاد و اماکن است.

جعفریان افزود: بازیهای رایانه‌یی بیشتر از کشورهای پاکستان و دبی وارد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مراکز رایانه‌یی از ارایه هرگونه بازی بدون تایید اتحادیه منع شده‌اند، افزود: ارایه هرگونه بازی به مشتری باید با تایید و نظارت اتحادیه صورت گیرد.

به گفته وی، لیست بازیهای مجاز و ممنوعه به گیم نت‌ها فرستاده می‌شود تا آنها بر اساس این لیست ، بازی در اختیار بچه‌ها قرار دهند.

وی یادآورشد: بازیهایی که در اصطلاح "بزن بزن"،"بکش بکش"در آن زیاد باشد از جاذبیت زیادی برخوردار است و میزان استقبال از این بازیها زیاد است، ولی باتوجه به‌اینکه این بازیها می‌تواند اثرات مخرب برروی بچه‌ها به دنبال داشته باشد ،از عرضه این بازیها جلوگیری به عمل می‌آید.

به‌گفته وی، تاکنون مسابقه "بازیهای رایانه‌یی"در اصفهان برگزار نشده است ولی چند مرکز گیم نت در اصفهان برای برگزاری این مسابقه اعلام آمادگی کرده‌اند.

عضو هیات مدیره اتحادیه رایانه استان اصفهان افزود:بازی‌های رایانه‌یی که به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، در ایران مجاز نیست و مشتاقان این بازیها نمی‌توانند در جامهای بین‌المللی شرکت کنند.


15 اکتبر 2008, 09:22
مشخصات شخصی WWW
آواتار کاربر

عضو: 24 نوامبر 2007, 20:39
پست ها: 552
آدرس: تهران
پست Re: اثر بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان
اثرات مخرب بازی‏های خشن رایانه‏ای

هیجانی که در پی بازی‏های رایانه‏ای در کودکان ایجاد می‏شود، بر خلاف هیجان‏های طبیعی بر سلول‏های مغزی تاثیر منفی دارند .

به گزارش واحد مرکزی خبر، خانم واعظی، کارشناس جامعه‏شناسی با بیان این مطلب، هدف از ساخت‏بازی‏های رایانه‏ای را ایجاد هیجان بیان کرد و گفت: مهم‏ترین ابزاری که برای رسیدن به این هدف از آن استفاده می‏شود، اعمال خشونت است .

بازی‏های رایانه‏ای با ایجاد هیجان در شخص، افزایش ضربان قلب، گردش خون و حرارت بدن را سبب می‏شوند و این در حالی است که بدن هیچ‏گونه تحرکی ندارد .

وی گفت: بازی‏های خشن و مخرب رایانه‏ای، با قرارگرفتن در محیط بازسازی شده و با تکرار زشتی، ترس و سایر جنبه‏های منفی که در این بازی‏ها وجود دارد، برای کودک عادی شده و در ذهن او تاثیر می‏گذارد .

خانم واعظی افزود: تعداد کمی از بازی‏های رایانه‏ای وجود دارند که کودک را به فکر کردن مجبور کرده و سازنده‏اند و جنبه آموزشی دارند .

-----------------------

دو تا نظر مختلف بود من هر دو تا رو نوشتم
مطلبی که من از این نوشته ها استنباط می کنم اینه که بازیهای کامپیوتری هم مثل خیلی چیزهای دیگه می تونه هم جنبه منفی داشته باشه و هم جنبه مثبت. باید کنترل شده باشه و افراط و حتی شاید تفریط هم تو اون نباشه یعنی بازیهای مفید رو پدر و مادرها بتونن پیدا کنن و در اختیار بچه هاشون بذارن ولی توصیه من ::blushing:: اینه که قبلش خودشون تا آخر یه بار بازی کنن ::laughing:: اون وقت دیگه کار تعطیله ::biglie::


15 اکتبر 2008, 09:28
مشخصات شخصی WWW
آواتار کاربر

عضو: 16 مارس 2008, 18:54
پست ها: 302
پست Re: اثر بازی های رایانه ای بر کودکان و نوجوانان
بيماريهاي روحي کاربران بازيهاي رايانه‏اي

روانشناسان مي‌گويند: از هر سي کاربر حرفه‌اي بازي‌هاي رايانه‌اي، يک نفر به بيماريهاي روحي مشابه افراد معتاد به مواد مخدر يا قماربازان مبتلاست. دانشمندان پس از مطالعه تحقيقاتي روي 400 کاربر بازي‌هاي رايانه‌اي دريافتند، سه درصد از آنان براي تخصيص وقت بيشتر به اين بازي‌ها، کم خوابي و گرسنگي را تحمل مي‌کنند.
اين افراد همچنين علايم گوشه‌گيري را از خود نشان مي‌دهند و علاوه بر داشتن روحيات درون‌گرا از مسائلي مانند بي‌ثباتي عاطفي و کمبود اعتماد به نفس رنج مي‌برند. روانشناسان انگليس در اجلاس جامعه روانشناسان انگليسي در شهر دوبلين اظهار داشتند: معتادان به بازي‌هاي رايانه‌اي، اغلب ويژگي‌هاي شخصيتي افراد مبتلا به سندرم اِسپرگِر را که نوعي بيماري اوتيسم به شمار مي‌رود از خود نشان مي‌دهند. دکتر جان چارلتون از دانشگاه بولتون که سرپرستي اين بررسي تحقيقاتي را بر عهده داشته، مي‌گويد؛ تحقيقات ما اين گزارش را تاييد مي‌کند آن دسته از افرادي که شديدا به بازي‌هاي رايانه‌اي عادت کرده‌اند به مراتب بيشتر از افراد معمولي علائمي مشابه بيماران وهم‌گرا (اوتيست‌ها) را از خود بروز مي‌دهند.

_________________
مقیم بر سر راهش نشسته ام چون گرد
بـدان هـوس کـه بدیــن رهـگـذار بــاز آیــد


17 دسامبر 2008, 15:05
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 8 پست ]  برو به صفحه قبلی  1, 2

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: - و 3 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
cron
استفاده و نقل از مباحث سایت، فقط با ذکر منبع و لینک سایت میکرورایانه مجاز است.
Copyright © 2006 - 2010 MicroRayaneh - Powered by phpBB © phpBB Group
Valid CSS2 Valid XHTML 1.0
طراحی سایت : میکرو رایانه